A sikeres diéta alapja: a liszt elhagyása

Liszt és a diétaManapság már mindenhonnan hallhatjuk, hogy milyen káros hatásai vannak a fehér lisztnek, mégis akár tudtunkon kívül ez teszi ki az étkezésünk 60%-át. Teljeskiörlésű társaival együtt most górcső alá vesszük és lerántjuk a leplet az igazságról.

A mai gabonák már nem ugyanolyanok, mint amit őseink fogyasztottak. A nemesítés következtében a glutén és lektin tartalmuk jelentősen megnőtt. Ám mik is ezek és milyen hatást gyakorolnak a szervezetünkre? Mindkettő egy komplex fehérje,mely beleavatkozik a bélflóra működésebe, csökkenti a tápanyagok felszívódását és ennek következtében gyengül az immunrendszer,s úlyos betegségek alakulhatnak ki.

Ha a glutént ("ragasztóanyag", ez segíti egyben tartani a kenyeret) képtelen megemészteni a szervezet, kialakul a lisztérzékenység (coeliakia). Ez az emésztetlen fehérje készteti az immunredszert a vékonybél megtámadására, így jelentkeznek az olyan kellemetlen tünetek,mint a puffadás,székrekedés,hasmenés, hányinger,hasfájás. A folyamatosan károsuló vékonybél képtelen lesz felszívni a tápanyagokat, kialakulnak a hiánybetegségek, vérszegénység és csontritkulás.

A lektin (növények saját védelmi mechanizmusa a gombák,rovarok ellen) egy glikoprotein, mely könnyen behatol a test egyes szöveteibe, károsítva az élettani folyamatokat és gátolva a tápanyagfelszívódást. Ellenállnak a csíráztatásnak, erjesztésnek és emésztésnek, így az egészségesnek hitt teljeskiörlésű lisztben is nagy mértékben jelen vannak. A lektin már kis koncentrációban is serkenti a gyulladást okozó kémiai mediátorok képződését, befolyásolja a génekben rejlő információ tartalmát, megzavarja a belső elválasztású mirigyek működését és hatással van az idegrendszerre.

LisztMi köze van az elhízáshoz? A liszt is egyszerű szénhidrát, egy cukor. Feldolgozott élelmiszer,melynek a glikémiás indexe(GI=felszívódási sebességet méri) nagyon magas. Minél gyorsabban szívódik fel, és jut a vérbe, a szervezet annál több inzulint termel. Az inzulin a hasnyálmirigy által termelt vegyület, ami a test tápanyagszállítója. Minél több inzulin van jelen, annál gyorsabban szállítódik a tápanyag a sejtekbe. A test a szénhidrátokat óriásmolekula (glikogén) formájában tárolja az izmokban és a májban. Amikor az izmok erőteljesebb munkát végeznek, akkor a glikogént használják üzemanyagnak, ez teljesen célirányos: amelyik izom dolgozik abból fogy a glikogén. Ekkor ha szénhidrátot fogyasztunk, a kiürült glikogén raktárak újra betöltődnek.

Ellenben, ha az izmok nem végeznek intenzív munkát, nem ürülnek ki a glikogén raktárak, ha ilyenkor magas GI-jű szénhidrátot fogyasztunk, a szervezet sok inzulint termel, és a tápanyag gyorsan elszállítódik a sejtekbe, viszont mivel nincs glikogén ürülés, a szervezet csak zsírba tudja elraktározni a tápanyagot. Így alakulnak ki a zsírpárnák.

Tehát bátran kijelenthetjük,hogy a glutén/lisztmentes diéta teljes mértékben elősegíti az egészséges életvitelt és a fogyókúra hatékonyságát.

Forrás: google, wikipedia

Írta: Szamosfalvi Zsófia