TÁPLÁLÉKKIEGÉSZÍTŐK

Mik a BCAA-k és mikor ajánlottak? Kinek lehetnek hasznosak?

2019.09.13 11:13
Mik a BCAA-k és mikor ajánlottak? Kinek lehetnek hasznosak?


Ha valaki azt kérdi, hogy kinek szánják a BCAA étrendkiegészítőket, azt kell mondjuk, hogy mindenkinek, aki arra keres megoldást, hogy növelje a száraz tömegét és közben megőrizze a jól kidolgozott alkatát. Itt szóba jöhetnek atléták és amatőrök is, akik értékelik a túlsúly nélküli egészséges életet, vagy csökkentenék a szívbetegségek, rákos megbetegedések, és a diabétesz kockázatát. A BCAA-k segítségével zsírtól tudnak megszabadulni, miközben nem vesztenek izmot.

A bizonyíték
ahhoz, hogy bizonyítsam a fentebb leírtakat, két kísérletre szeretnék hivatkozni.
Az egyiket 2009-ben jegyezte le Stoppani, aki 36 erősportolóval végezte a vizsgálatot, 3 csoportban. A résztvevők egy 8 hetes táplálékkiegészítő kúrát csináltak végig vagy BCAA itallal, vagy fehérjeitallal, vagy csak szénhidrátokkal. A BCAA csoporthoz tartozó atléták 2 kg-os többlet izomnövekedést értek el a fehérjés, és 3 kg-os többletet a szénhidrátos csoporthoz képest, 1%-nál nagyobb testzsírcsökkenéssel, mint a többi csoportnál. A másik tesztet 1995-ben Candeloro végezte. Ebben 10 egészséges, nem sportos egyén használt 30 napig BCAA készítményt edzés nélkül, majd a mérések így is izomnövekedést (0.08 kg) és zsírvesztést mutattak.

Az első teszt eredménye teljes ellentétben áll azon specialisták véleményével, akik úgy vélik, egy jól
összeállított étrend melletti BCAA kiegészítés haszontalan. A kísérlet eredményei egyértelműen a
BCAA kiegészítők nagy hasznosságát mutatják más készítményekkel, például a fehérjékkel összevetve, ha az izomnövekedést, és az azzal egyidőben történő zsírvesztést vesszük figyelembe. Kérdés lehet, hogy mikor érdemes a BCAA készítményeket szedni. Azt fontos tudni, hogy az elágazó láncú aminosavak ugyanazokat az anabolikus reakciókat váltják ki, mint az sokat tesztelt nitrogén-oxidok, például közvetlenül az izmokba hatolva (egyből beadás után a nitrogén-oxid azonnal aktiválja a fehérjeszintézist és serkenti az izomépülést). Ennek tudatában levonhatjuk a következtetést, hogy az NO-t és a BCAA-t is érdemes edzés előtt és után is alkalmazni.

Jó a BCAA ébredés után vagy lefekvés előtt is?
Az az amúgy helytálló vélekedés támasztja alá a fenti kérdés jogosságát, hogy éjszaka leginkább a
katabolikus folyamatok zajlanak a testben, míg az anabolikus szakasz egy hosszabb pihenőt kap.
Ebből következik, hogy a BCAA használata ellensúlyozni tudná ezeket az izomépítést tekintve
kedvezőtlen anyagcsere változásokat.Viszont az elágazó láncú aminosavak és a triptofán is ugyanazon a szállítási útvonalon érkeznek az agyba, és ott a triptofánból olyan hormonok készülnek, mint a melatonin és a szerotonin. Így a triptofánnak közvetett módon nyugtató hatása van, és javítja az alvás minőségét, így a szállítási útvonalért folyó harc a triptofán, és a BCAA-k között ronthatja a szervezet pihenését és mentális állapotát. Azonban fontos a BCAA antikatabolitása - A szervezet a BCAA aminosavakból kapja meg a katabolikus folyamatokban szükséges aminosavakat az izmokból való lebontás helyett.

Válogass minőségi BCAA kinálatukból! BCAA termékek vásárlás (LINK)